søndag den 23. september 2012

Visum og familiebesøg!

Vi rejste fra Alanya torsdag kl 23.00 og efter en meget lang bus tur nåede vi endelig otogar i Ankara kl 07.00 fredag morgen. Efter vores ankomst til otogar, gik vi for at finne metroen, så vi kunne komme ud til den bydel hvor Fethi skulle aflevere ansøgningen til visum. Da vi ankom til Ankara så tidligt om morgenen, har kontoret endnu ikke åbnet, så vi fandt os et sted at spise morgenmad, herefter fandt vi os en taxa, som kunne køre os til visum kontoret, da der var alt for langt at gå. 

Da vi ankom til visum kontoret, stod der vagter uden for, som nøje udspugte os om hvad vi skulle, herefter fik vi lov til at gå ind på kontoret, hvor vi igen blev mødt af en vagt, denne gang en vagt, som skulle sikre sig at alle mobiltelefoner var slukket. Sikke en omgang, men det er jo forståeligt nok. Da det endelig blev vores tur, var alle vores papir ikke i orden, og der skulle pludselig nogle nye dokumenter til, men heldigvis var det hele noget vi kunne ordne i Ankara, så vi måtte pludselig til at igennem en stor del af Ankara, og det blev pænt dyrt med taxa, men vi kunne på ingen måde vide at vi skulle bruge disse papir, da det ikke står på nettet, og de heller ikke fortalte det da vi kontaktede ambassaden. Efter at have været på politistationen og andre steder vendte vi igen tilbage til visum kontoret, og kom heldigvis ret hurtigt til, og vupti så var der søgt visum, og betalt 227 tl. Nu er der kun ventetiden tilbage, en ventetid der for mig er alt for lang. Der går mellem 15 dage og 2 måneder før vi hører noget, så vi krydser fingre for at det går hurtigt. 

Da vi var færdige på visum kontoret gik vi os en lille tur rundt og kiggede, men besluttede os hurtigt for bare at vende tilbage til otogar, og tage en bus tilbage til Alanya. Egentlig ville jeg gerne have haft længere tid i Ankara, men på grund af arbejde var dette ikke muligt for os denne gang, så vi må tage afsted igen en anden gang. Vi kom med en bus fra otogar kl 13.00 og var tilbage i Alanya kl 22.00. 

Nu render jeg og gør lidt små rent, da mine forældre og farmor ankommer til Tyrkiet om få timer! Ih hvor jeg glæder mig til at se dem, selvom jeg først ser dem sent i aften da jeg jo skal arbejde! :/

9 kommentarer:

  1. Hej Jannie :-)
    Kan du ikke skrive praecis hvilke dokumenter I havde brug for at medbringe paa ambassaden? :-)

    SvarSlet
  2. Hej Sara. :)

    Der er virkelig mange ting man skal have styr på, men jeg skal prøve at se om jeg kan få opridset alt, for kan ikke finde det stykke papir jeg havde skrevet det ned på. Men ellers er denne hjemmeside også en god hjælp http://tyrkiet.um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-danmark/visum--og-opholdstilladelse-til-danmark/visum-til-familiebesoeg/

    Men først er fremmest er det vigtigt at du sender en invitation, dette kan gøres både online og i hånden, så du sender det med posten. Hvis du sender den online, er det dog vigtigt at du på et stykke papir skriver at du gerne vil have din kæreste til Danmark, samt din underskrift og invitations id! Dette havde jeg ikke gjort, da jeg ikke var blevet oplyst om dette, men kunne gøre det da vi var i Ankara.

    Herudover skal i medbringe et ansøgningsskema, som din kæreste selv har udfyldt, samt de skal besvare et spørgeskema, alt dette findes på hjemmesiden.
    2 stk. pas billeder
    Gyldigt pas
    Ny udstedt familieattest, over hele hans familie, altså forældre, søskende osv.
    Herudover skal han medbringe en masse papir fra sin arbejdsgiver, om hvor længe han har været ansat, at han har arbejde når han kommer hjem, lønsedler osv. Herudover bør ansøgeren medbringe sine seneste tre lønsedler, dokumentation for arbejdsgiverbetalt forsikring og dokumentation for, at ansøgerens arbejdsgivers firma er registreret i den relevante paraplyorganisation.

    Bankkontoudskrift over de sidste tre måneder
    Rejse sygeforsikring, som skal gælde i 6 måneder, og dække for 30.000 euro
    Reservation af flybillet
    Samt et stykke papir fra politiet, om at han ikke er eftersøgt, og at han kan rejse ud af landet. På politistationen skal han bare sige at han skal bruge det til at søge visum, så ved de præcis hvad de skal skrive.
    Herudover vil det være en god ide at medbringe billeder af jer sammen, fra hver gang i har set hinanden, kopi at dit pas med stempler, og hvis du har en blå bog, så også kopi af den.

    Førhen skulle du have en tid på ambassaden, men der hvor du søger visum i dag er ikke på ambassaden, så du behøver ikke længere aftale en tid. Herudover er det vigtigt at i søger ca. 2 måneder før i gerne vil til Danmark, da sagsbehandlingstiden er mellem 15 dage og 2 måneder!
    Og vær forberedt på at du også kan få nej, det har vi desværre fået en gang, men håber det går anderledes den her gang.

    Håber du kunne bruge mit svar til noget! Og hyggeligt at høre fra dig, hvor i Tyrkiet befinder du dig?

    SvarSlet
  3. Tak for svaret :-) kunne bestemt bruge det til noget! synes bare det er lidt af en jungle at finde ud af hvad ambassaden helt praecist vil have..
    Jamen jeg bor pt i Kemer, som ligger lidt udenfor Antalya. Hvordan gaar det med dig i Alanya? - trives du?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt, vi er her for at hjælpe hinanden :), men ja det er noget af en jungel og det er simpethen så forvirrende. Hvordan har du fundet min blog? Jeg stor trives her i Alanya, nyder i fulde drag endelig at være sammen med kæresten, eftersom vi de næsten 3,5 vi har været sammen har levet hver for sig, og kun set hinanden med jævne mellemrum! Men hverdagen er startet og kunne ikke være mere sikker i det valg jeg har taget. Hvad med dig trives du i Kemer?

      Slet
  4. Jamen jeg fandt den igennem helleialanya...du havde vidst kommenteret paa noget ;-)
    Jeg trives ogsaa her i Kemer, nyder bare at kunne vaere sammen med min kaereste hele tiden..Jeg har desvaerre ikke noget arbejde, da det slet ikke ville fungere med min kaerestes job. Han arbejder aften/nat, og jeg ville saa arbejde om dagen..saa det ville betyde at vi slet ikke ville se hinanden..men jeg har haft sparet en masse penge sammen, saa det haenger ihvertfald sammen :-)

    SvarSlet
  5. Årh okay :)

    Dejligt at høre at du også trives i Kemer. Men ja, det er helt fantastisk at man har den mulighed :)
    Jeg kan godt se med de arbejdstider at det bliver svært for dig at have et arbejde, så vil i jo nærmest ikke få noget tid sammen. HVor længe har i været sammen, og hvornår vil i gerne til Danmark?

    SvarSlet
  6. nej lige praecis..vi har vaeret sammen i halvandet aar cirka, og blev forlovet for 3,5 maaned siden :)
    Min kaereste har desvaerre ikke vaeret i militaeret endnu :-( saa han skal til naeste aar ind og aftjene vaernepligt i 15 mdr..og derefter skal vi soege til Danmark :)
    Hvad med jer, hvor laenge har I vaeret sammen? og hvordan ser det ud for fremtiden? vil I gerne blive boende i Tyrkiet?

    SvarSlet
    Svar
    1. Okay, det er lang tid i skal være væk fra hinanden. vil du så blive i Tyrkiet eller rejse til Danmark?
      Vi har været sammen i ca. 3 år. Fremtiden kommer til at blive i Tyrkiet, da vi begge stortrives her :)
      Hvad med jer? vil i gerne bo i Danmark eller?

      Slet
  7. Jeg rejser tilbage til Danmark og faar forhaabenligvis et job saa jeg kan spare nogle penge sammen :-)
    Har du facebook? saa kan vi evt snakke sammen derinde i privatbeskeder ;-)
    du kan proeve og finde mig: sara scotwin

    SvarSlet